Intercultureel Verandermanagement

Kenmerkt jouw organisatie zich door interne culturele verschillen? Bevindt jouw vestiging zich in een context die sterk afwijkt van het hoofdkantoor? Dan is dat een mooie kans om de culturele verschillen te onderzoeken en te benutten.

Elke multinationale organisatie heeft etnocentrische trekken: de neiging om de regels en de management tools vanuit het hoofdkantoor en de voornaamste cultuur te bepalen. Met een geocentrische aanpak wordt er meer gebruik gemaakt van verschillende inzichten en perspectieven.

Cultural Insights biedt expertise en begeleiding om het beste van verschillende culturele werelden te combineren.

Hoe zit dat in jouw organisatie?

  • Hoe is de informatieflow en samenwerking tussen afzonderlijke lagen in de organisatie?
  • Lopen jullie regelmatig tegen dezelfde verschillen aan?
  • Mag de organisatie op onderdelen afwijken per land, regio, of afdeling?
  • Beklijven doorgevoerde veranderingen, of verworden ze tot een rituele dans?
  • Wat weet je van de lokale vormen van organisatie, leiderschap en motivatie?

Resultaten van een geocentrische bedrijfsvoering

  • Goede communicatie en betere besluitvorming
  • Toenemend eigenaarschap en lokaal initiatief
  • Innovatie in zowel output als managementinstrumenten
  • Behoud van gemotiveerd en getalenteerd personeel
  • Grote kans op concurrentievoordeel

Aanpak

Onze aanpak bestaat uit vier belangrijke stappen:

  1. Analyseren van de diepere culturele patronen om de belangrijkste overeenkomsten en verschillen te vinden. We gebruiken met name het 6D-model van Hofstede.
  2. Onderzoeken van de praktische verschijningsvormen van de diepere culturele patronen. Het Toyota-instrument ‘Genchi Genbutsu’ (ga zelf kijken) wordt gebruikt. De uitkomsten vormen de bouwstenen voor de nieuwe, gezamenlijke cultuur.
  3. Vertalen van de bouwstenen naar innovatieve management tools, organisatieontwerp en nieuwe manieren van werken.
  4. Implementeren en fine-tunen van verandering, inclusief tools voor organisatieontwikkeling, rol modellering van het leiderschap en participatie van verschillende lagen voor borging in de organisatie.

Voor meer informatie, zie het boek ‘Cultural Confluence in Organizational Change, a Portuguese venture in Angola‘.

Heeft u interesse in een van deze verandertrajecten?

Vul dan het onderstaande formulier in of stuur een mail naar info@cultural-insights.nl. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

Contactformulier diensten

Saskia Maarse is intercultureel spreker, trainer en auteur. Zes jaar lang onderzocht zij hoe de Nederlandse cultuur wordt ervaren door mensen uit andere culturen. Dat deed ze aan de hand van diepte-interviews met ondernemers en managers uit dertig verschillende landen. Ze schreef daarover twee boeken: Tutti frutti – het succes van kleurrijk en ondernemend Nederland en Onder de zeespiegel – samenwerken en samen leven met Nederlanders.

Saskia’s fascinatie voor cultuurverschillen ontstond al op jonge leeftijd. Ze werkte ruim tien jaar in het toerisme, waarvan een aantal jaren in Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk. Haar werkervaring in het buitenland en de wereldreis die ze daarna maakte verbreedden haar kijk op de wereld en haar bewoners. Haar onderzoek leverde Saskia veel op: meer culturele bewustwording en uitgebreide kennis over de Nederlandse cultuur in relatie tot andere culturen.

Saskia’s missie is om zoveel mogelijk mensen en organisaties op een laagdrempelige en inspirerende wijze culturele inzichten en bewustwording mee te geven, zodat er meer begrip voor verschillende culturen ontstaat.

“Voor ons bedrijf heeft Saskia een leerzame en interactieve training gegeven met als onderwerp “Omgaan met verschillende culturen op zakelijk gebied”. Saskia beschikt over veel kennis en ervaring en is tevens een fijne en enthousiaste persoonlijkheid. De duur van de training was één dag en deze was naast informatief ook lekker interactief. Doel van onze training was meer bewustwording van de verschillende culturen en tevens meer handvatten voor in de dagelijkse praktijk en daarin is Saskia zeker geslaagd. Absoluut een aanrader!”
Stefani Ebben, Officemanager, Airport Coordination Netherlands

Ga naar de inhoud